http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/issue/feed Estudos Kantianos [EK] 2020-05-12T12:51:13-03:00 Ubirajara Rancan de Azevedo Marques ubirajara.rancan@gmail.com Open Journal Systems <p>Revista eletrônica&nbsp;<strong>Estudos Kantianos&nbsp;[EK]</strong>, publicação semestral do&nbsp;<strong>Centro de Pesquisas e Estudos Kantianos "Valerio Rohden"&nbsp;[CPEK]</strong>, vinculado ao Departamento de Filosofia da Faculdade de Filosofia e Ciências [FFC] da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" [UNESP].</p> http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9665 Palavra do Editor / Editor Note 2020-05-12T12:51:11-03:00 Equipe Editorial lab.editorial.unesp.marilia@gmail.com <p>Tal como ocorrera nos dois últimos fascículos de Estudos Kantianos, publicados em janeiro e julho p.p., o que ora vem a público contém artigos de um futuro Léxico Kantiano Eletrônico em Língua Portuguesa, empresa que, tendo principiado em meados de 2015, congrega algumas dezenas de colaboradores brasileiros e portugueses, mas também acadêmicos alemães, argentinos, espanhóis, italianos e norte-americanos.</p> 2020-01-14T12:19:11-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9666 Editor Note 2020-05-12T12:51:11-03:00 Equipe Editorial lab.editorial.unesp.marilia@gmail.com <p>Tal como ocorrera nos dois últimos fascículos de Estudos Kantianos, publicados em janeiro e julho p.p., o que ora vem a público contém artigos de um futuro Léxico Kantiano Eletrônico em Língua Portuguesa, empresa que, tendo principiado em meados de 2015, congrega algumas dezenas de colaboradores brasileiros e portugueses, mas também acadêmicos alemães, argentinos, espanhóis, italianos e norte-americanos.</p> 2020-01-14T12:22:45-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9664 Substance, change and matter in the Analogies of Experience of Kant’s Critique of Pure Reason. 2020-05-12T12:51:12-03:00 Jacinto Rivera de Rosales jrivera@fsof.uned.es <p>This article explains in ten points the concepts of substance, change and matter that appear in the transcendental Analytics of Kant’s Critique of Pure Reason as categories and schemes, as well as how they function in the Analogies of Experience. It aims to demonstrate how the category in general, and that of substance in particular, are, in their transcendental ideality, a strategy of the subject to order and objectify the phenomenal world. It establishes that change is also necessary a priori, that both change (accident) and persistence (substance), as well as all appearances, are finite and limited. This would lead to the affirmation that only matter, transcendental matter, is entirely persistent; however, transcendental matter is not a sensible object and therefore those sensible objects that relatively persist in time-space are the only empirical reality of the substance. Finally, matter is made up of forces, and given that there is nothing simple in matter, it can be inferred that empirical substance is nothing other than a field of forces.</p> <p>Recebido / Received: 14.6.2019.<br>Aprovado / Approved: 1.8.2019.</p> 2020-01-14T12:13:46-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9667 Tensiones temporales. Vida y organismo en el criticismo kantiano. 2020-05-12T12:51:10-03:00 Juan Felipe Guevara Aristizabal juanfgapro@gmail.com <p>Partiendo de la distinción que introduce Kant entre vida y organismo, propongo examinar la conexión o tránsito entre naturaleza y libertad como culminación y cierre de la empresa crítica. Reconsiderar los conceptos de vida y organismo en los momentos de la crítica en los cuales son desplegados, da pie para pensar en el tiempo, o las tensiones que dentro de él surgen, como un elemento en el cual naturaleza y libertad se pueden encontrar. En lugar de armonizar y reunir, las tensiones en el tiempo tornan inestable la pretendida clausura de la crítica, llegando a cuestionar la noción misma de sujeto racional como punto de partida de la filosofía.</p> <p>Recebido / Received: 2.6.2019.<br>Aprovado / Approved: 13.7.2019.</p> 2020-01-14T12:36:31-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9668 Kant nel dibattito filosofico e giuridico danese del primo Ottocento. 2020-05-12T12:51:10-03:00 Ingrid Basso ingrid.basso@unicatt.it <p>La cosiddetta disputa-Howitz che si accese a Copenaghen nella seconda metà degli anni Venti dell’Ottocento rappresentò il primo dibattito filosofico autenticamente danese occorso in Scandinavia nel XIX secolo. Il nome si deve al medico legale Frantz Gotthard Howitz (1789-1826) che nel 1824 pubblicò il trattato filosofico-giuridico Su follia e imputabilità. Un contributo alla Psicologia e al diritto, che fu pubblicato in forma di articolo nella Rivista giuridica diretta dal giurista e futuro primo ministro danese Anders Sandøe Ørsted (1778-1860), che nel 1798 aveva pubblicato un trattato sulla dottrina kantiana della libertà, opera considerata oggi il frutto più maturo del kantismo in Danimarca. Quale membro del Collegio di Sanità, Howitz doveva valutare l’imputabilità dei criminali. Nel suo testo egli accusò la giurisprudenza danese dell’epoca di essere fondata sul sistema kantiano della moralità; criticò dunque la concezione kantiana della libertà come capacità di determinare le proprie azioni sulla base di un fondamento puramente razionale. Secondo Howitz l’essere umano non è propriamente dotato di libertà in questo senso, poiché ogni azione umana è necessariamente determinata da un motivo che pesa più di altri e la cosiddetta razionalità altro non è che capacitas motivorum. La libertà dovrebbe essere intesa dalla giurisprudenza come capacitas motivorum, ovvero una libertà che non ha nulla a che vedere con la moralità. Howitz sostiene contro la visione morale kantiana che la stessa moralità nasce e si sviluppa sulla base dell’organizzazione cerebrale. Quando apparve, il trattato di Howitz suscitò immediatamente le reazioni critiche di figure di intellettuali di spicco quali lo stesso Anders Sandøe Ørsted, il teologo e futuro vescovo Jacob Peter Mynster, il drammaturgo e critico letterario Johan Ludvig Heiberg e il filosofo Frederik Christian Sibbern, futuro professore e mentore del giovane of Søren Kierkegaard. L’articolo mira a esplorare i fondamenti filosofici del dibattito e soprattutto il ruolo che ebbe in esso la filosofia morale di Kant.</p> <p>Recebido / Received: 4.9.2019.<br>Aprovado / Approved: 28.10.2019.</p> 2020-01-14T12:46:48-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9669 Vergonha [Scham] e Sentido de Vergonha [Schamhaftigkeit] na Obra de Immanuel Kant. 2020-05-12T12:51:13-03:00 Ana Falcato anafalcato83@gmail.com <p>Este pequeno ensaio contraria a assunção precipitada, patente mesmo em interpretações clássicas da filosofia prática de Kant, sobre a imunidade do seu conhecido rigorismo moral e decisional à influência de emoções ou precipitados emocionais subjectivos. Um exame cuidadoso dos textos de Antropologia, construída em sentido estrito, e de algumas reflexões fundamentais do chamado período ‘pré-crítico’, ajudar-nos-á a perceber que e como Kant dá uma importância determinante mesmo a uma emoção negativa ou disposição afectiva primária como a vergonha.</p> <p>Recebido / Received: 8.7.2019.<br>Aprovado / Approved: 22.9.2019.</p> 2020-01-14T00:00:00-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9670 Fé. 2020-05-12T12:51:09-03:00 Claudia Fidalgo da Silva claudia-silva-07@hotmail.com <p>Kant investigates the concept of faith [Glaube] several times in his philosophy and under various perspectives. In one of them, the author investigates this concept, contrasting it with the definitions of opinion and knowledge (cf., for example, KrV, A 822/ B 850; KU, §91, AA 05: 454; Log, AA 09: 66). Another perspective on which Kant investigates the concept of faith is pointing to the distinction between pure religious faith, as the one that can establish a true Church, and ecclesiastical faith, as a historical faith, not having “the most important mark of its [Church] truth, namely the legitimate claim to universality” (RGV, AA 06: 109).<br>Many questions have arisen in the contemporary debate on these topics, such as the various and divergent positions on Kant’s claim “I had (…) to remove knowledge, in order to make room for belief” (B XXX), the relationship between different types of faith and pure religious faith, the proximity between the Kantian concept of pure rational faith and Christianity or questions related to faith in organization of human being, in order to create an ethical community.</p> <p>Recebido / Received: 27.8.2019.<br>Aprovado / Approved: 4.10.2019.</p> 2020-01-14T15:41:21-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9671 Felicidade. 2020-05-12T12:51:08-03:00 Claudia Fidalgo da Silva claudia-silva-07@hotmail.com <p>According to Kant, happiness [Glückseligkeit] is defined as “the condition of a rational being in the world when everything goes according to its wish and will” (KpV, AA 05: 124). As Kant suggests, no human being will ever be able to determine, with certainty, what would truly make him happy (cf. GMS, AA 04: 418). The author points to the distinction between the doctrine of happiness (related to empirical principles) and moral doctrine, stating that “it is not my happiness but the preservation of my moral integrity that is my end and also my duty” (MS-TL, AA 06: 388). Despite this distinction, there is no opposition between them, including Kant the concept of self-contentment [Selbstzufriedenheit]. Many questions have arisen in the contemporary debate on these topics, such as the importance, or not, of the concept of happiness itself in Kantian ethics, the existence of two concept of happiness in his ethics, the parallelism between Kant’s position and those of classical authors, the relationship between freedom and happiness, the consideration of the happiness of others as a duty or the relationship between the concept of justice and the right of the human being to claim the connection between virtue and happiness.</p> <p>Recebido / Received: 3.11.2019.<br>Aprovado / Approved: 27.11.2019.</p> 2020-01-14T15:50:43-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9672 Teologia moral. 2020-05-12T12:51:07-03:00 Claudia Fidalgo da Silva claudia-silva-07@hotmail.com <p>Kant’s doctrine of moral theology is mainly explored, though not exclusively, in the “Doctrine of the method” in the Critique of Judgment, concerning the faculty of teleological judgment. This doctrine is closely related to his concept of final end &lt;Endweck&gt;. According to Kant, only the human being is considered final end, an “end that requires no other end as a condition of its possibility” (KU, §84, AA 05: 396). In order to things can exist in conformity with this end, Kant introduces in this context the admission, not only of an intelligent being as the author of the world, but also a moral being who is both regent and moral legislator. Many questions have arisen in the contemporary debate on these topics, such as the parallelism between Kant’s approach of the final end in the second part of the Critique of Judgment and Religion, the collective character of the concepts of God and highest good, the relationship between the concept of final end - related to the concepts of moral world, kingdom of ends, ethical community – and political community, or the questions that arise from the cosmopolitan conception of the human nature.</p> <p>Recebido / Received: 17.11.2019.<br>Aprovado / Approved: 2.12.2019.</p> 2020-01-14T15:55:49-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9673 Mario Caimi (coord.), Diccionario de la filosofía crítica kantiana, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Colihue, 2017, 507 pp., ISBN 9789505634507. 2020-05-12T12:51:07-03:00 Silvia del Luján Di Sanza sildisanza@gmail.com <p>El<em> Diccionario de la Filosofía crítica kantiana</em>, publicado por la editorial Colihue de Buenos Aires, está coordinado por el Dr. Mario Caimi, reconocido especialista en el pensamiento de Immanuel Kant, cuyos artículos, libros y traducciones han ganado reconocimiento académico a nivel internacional. En la redacción de esta obra, Caimi ha trabajado con un equipo de colaboradores especializados en el pensamiento de Kant. Ellos son: Ileana Beade, José González Ríos, Macarena Marey, Fernando Moledo, Mariela Paolucci, Hernán Pringe y Marcos Thiested.</p> <p>&nbsp;</p> 2020-01-14T16:04:19-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9674 Knowledge, Morals, and Practice in Kant´s Anthropology. Edited by Gualtiero Lorini and Robert Louden. London: Palgrave Macmillan, 2018; 171 p.; ISBN: 9783319987255. 2020-05-12T12:51:06-03:00 Maria Borges mariaborges@yahoo.com <p>A coletânea de textos organizada por Robert Louden e Gualtiero Lorini é uma contribuição valiosa para aqueles que querem compreender o papel da Antropologia em Kant. O livro vai além de um comentário interno às Vorlesungen über Anthropologie, tentando situar essas preleções no contexto filosófico da época.</p> <p>Recebido / Received: 17.10.2019.<br>Aprovado / Approved: 25.11.2019.</p> 2020-01-14T16:10:24-02:00 ##submission.copyrightStatement## http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9675 Normas editoriais / Editorial Guidelines 2020-01-29T09:11:39-02:00 Equipe Editorial lab.editorial.unesp.marilia@gmail.com <p>A revista Estudos Kantianos publica artigos, traduções e resenhas, sempre atinentes ao pensamento kantiano e ao kantismo.</p> 2019-12-23T00:00:00-02:00 ##submission.copyrightStatement##