Estudos Kantianos [EK] http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek <p>Revista eletrônica&nbsp;<strong>Estudos Kantianos&nbsp;[EK]</strong>, publicação semestral do&nbsp;<strong>Centro de Pesquisas e Estudos Kantianos "Valerio Rohden"&nbsp;[CPEK]</strong>, vinculado ao Departamento de Filosofia da Faculdade de Filosofia e Ciências [FFC] da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" [UNESP].</p> pt-BR ubirajara.rancan@gmail.com (Ubirajara Rancan de Azevedo Marques) glaucio.morais@unesp.br (Gláucio Rogério de Morais) Tue, 14 Jan 2020 00:00:00 -0200 OJS 3.1.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Palavra do Editor / Editor Note http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9665 <p>Tal como ocorrera nos dois últimos fascículos de Estudos Kantianos, publicados em janeiro e julho p.p., o que ora vem a público contém artigos de um futuro Léxico Kantiano Eletrônico em Língua Portuguesa, empresa que, tendo principiado em meados de 2015, congrega algumas dezenas de colaboradores brasileiros e portugueses, mas também acadêmicos alemães, argentinos, espanhóis, italianos e norte-americanos.</p> Equipe Editorial ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9665 Tue, 14 Jan 2020 12:19:11 -0200 Editor Note http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9666 <p>Tal como ocorrera nos dois últimos fascículos de Estudos Kantianos, publicados em janeiro e julho p.p., o que ora vem a público contém artigos de um futuro Léxico Kantiano Eletrônico em Língua Portuguesa, empresa que, tendo principiado em meados de 2015, congrega algumas dezenas de colaboradores brasileiros e portugueses, mas também acadêmicos alemães, argentinos, espanhóis, italianos e norte-americanos.</p> Equipe Editorial ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9666 Tue, 14 Jan 2020 12:22:45 -0200 Substance, change and matter in the Analogies of Experience of Kant’s Critique of Pure Reason. http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9664 <p>This article explains in ten points the concepts of substance, change and matter that appear in the transcendental Analytics of Kant’s Critique of Pure Reason as categories and schemes, as well as how they function in the Analogies of Experience. It aims to demonstrate how the category in general, and that of substance in particular, are, in their transcendental ideality, a strategy of the subject to order and objectify the phenomenal world. It establishes that change is also necessary a priori, that both change (accident) and persistence (substance), as well as all appearances, are finite and limited. This would lead to the affirmation that only matter, transcendental matter, is entirely persistent; however, transcendental matter is not a sensible object and therefore those sensible objects that relatively persist in time-space are the only empirical reality of the substance. Finally, matter is made up of forces, and given that there is nothing simple in matter, it can be inferred that empirical substance is nothing other than a field of forces.</p> <p>Recebido / Received: 14.6.2019.<br>Aprovado / Approved: 1.8.2019.</p> Jacinto Rivera de Rosales ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9664 Tue, 14 Jan 2020 12:13:46 -0200 Tensiones temporales. Vida y organismo en el criticismo kantiano. http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9667 <p>Partiendo de la distinción que introduce Kant entre vida y organismo, propongo examinar la conexión o tránsito entre naturaleza y libertad como culminación y cierre de la empresa crítica. Reconsiderar los conceptos de vida y organismo en los momentos de la crítica en los cuales son desplegados, da pie para pensar en el tiempo, o las tensiones que dentro de él surgen, como un elemento en el cual naturaleza y libertad se pueden encontrar. En lugar de armonizar y reunir, las tensiones en el tiempo tornan inestable la pretendida clausura de la crítica, llegando a cuestionar la noción misma de sujeto racional como punto de partida de la filosofía.</p> <p>Recebido / Received: 2.6.2019.<br>Aprovado / Approved: 13.7.2019.</p> Juan Felipe Guevara Aristizabal ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9667 Tue, 14 Jan 2020 12:36:31 -0200 Kant nel dibattito filosofico e giuridico danese del primo Ottocento. http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9668 <p>La cosiddetta disputa-Howitz che si accese a Copenaghen nella seconda metà degli anni Venti dell’Ottocento rappresentò il primo dibattito filosofico autenticamente danese occorso in Scandinavia nel XIX secolo. Il nome si deve al medico legale Frantz Gotthard Howitz (1789-1826) che nel 1824 pubblicò il trattato filosofico-giuridico Su follia e imputabilità. Un contributo alla Psicologia e al diritto, che fu pubblicato in forma di articolo nella Rivista giuridica diretta dal giurista e futuro primo ministro danese Anders Sandøe Ørsted (1778-1860), che nel 1798 aveva pubblicato un trattato sulla dottrina kantiana della libertà, opera considerata oggi il frutto più maturo del kantismo in Danimarca. Quale membro del Collegio di Sanità, Howitz doveva valutare l’imputabilità dei criminali. Nel suo testo egli accusò la giurisprudenza danese dell’epoca di essere fondata sul sistema kantiano della moralità; criticò dunque la concezione kantiana della libertà come capacità di determinare le proprie azioni sulla base di un fondamento puramente razionale. Secondo Howitz l’essere umano non è propriamente dotato di libertà in questo senso, poiché ogni azione umana è necessariamente determinata da un motivo che pesa più di altri e la cosiddetta razionalità altro non è che capacitas motivorum. La libertà dovrebbe essere intesa dalla giurisprudenza come capacitas motivorum, ovvero una libertà che non ha nulla a che vedere con la moralità. Howitz sostiene contro la visione morale kantiana che la stessa moralità nasce e si sviluppa sulla base dell’organizzazione cerebrale. Quando apparve, il trattato di Howitz suscitò immediatamente le reazioni critiche di figure di intellettuali di spicco quali lo stesso Anders Sandøe Ørsted, il teologo e futuro vescovo Jacob Peter Mynster, il drammaturgo e critico letterario Johan Ludvig Heiberg e il filosofo Frederik Christian Sibbern, futuro professore e mentore del giovane of Søren Kierkegaard. L’articolo mira a esplorare i fondamenti filosofici del dibattito e soprattutto il ruolo che ebbe in esso la filosofia morale di Kant.</p> <p>Recebido / Received: 4.9.2019.<br>Aprovado / Approved: 28.10.2019.</p> Ingrid Basso ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9668 Tue, 14 Jan 2020 12:46:48 -0200 Vergonha [Scham] e Sentido de Vergonha [Schamhaftigkeit] na Obra de Immanuel Kant. http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9669 <p>Este pequeno ensaio contraria a assunção precipitada, patente mesmo em interpretações clássicas da filosofia prática de Kant, sobre a imunidade do seu conhecido rigorismo moral e decisional à influência de emoções ou precipitados emocionais subjectivos. Um exame cuidadoso dos textos de Antropologia, construída em sentido estrito, e de algumas reflexões fundamentais do chamado período ‘pré-crítico’, ajudar-nos-á a perceber que e como Kant dá uma importância determinante mesmo a uma emoção negativa ou disposição afectiva primária como a vergonha.</p> <p>Recebido / Received: 8.7.2019.<br>Aprovado / Approved: 22.9.2019.</p> Ana Falcato ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9669 Tue, 14 Jan 2020 00:00:00 -0200 Fé. http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9670 <p>Kant investigates the concept of faith [Glaube] several times in his philosophy and under various perspectives. In one of them, the author investigates this concept, contrasting it with the definitions of opinion and knowledge (cf., for example, KrV, A 822/ B 850; KU, §91, AA 05: 454; Log, AA 09: 66). Another perspective on which Kant investigates the concept of faith is pointing to the distinction between pure religious faith, as the one that can establish a true Church, and ecclesiastical faith, as a historical faith, not having “the most important mark of its [Church] truth, namely the legitimate claim to universality” (RGV, AA 06: 109).<br>Many questions have arisen in the contemporary debate on these topics, such as the various and divergent positions on Kant’s claim “I had (…) to remove knowledge, in order to make room for belief” (B XXX), the relationship between different types of faith and pure religious faith, the proximity between the Kantian concept of pure rational faith and Christianity or questions related to faith in organization of human being, in order to create an ethical community.</p> <p>Recebido / Received: 27.8.2019.<br>Aprovado / Approved: 4.10.2019.</p> Claudia Fidalgo da Silva ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9670 Tue, 14 Jan 2020 15:41:21 -0200 Felicidade. http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9671 <p>According to Kant, happiness [Glückseligkeit] is defined as “the condition of a rational being in the world when everything goes according to its wish and will” (KpV, AA 05: 124). As Kant suggests, no human being will ever be able to determine, with certainty, what would truly make him happy (cf. GMS, AA 04: 418). The author points to the distinction between the doctrine of happiness (related to empirical principles) and moral doctrine, stating that “it is not my happiness but the preservation of my moral integrity that is my end and also my duty” (MS-TL, AA 06: 388). Despite this distinction, there is no opposition between them, including Kant the concept of self-contentment [Selbstzufriedenheit]. Many questions have arisen in the contemporary debate on these topics, such as the importance, or not, of the concept of happiness itself in Kantian ethics, the existence of two concept of happiness in his ethics, the parallelism between Kant’s position and those of classical authors, the relationship between freedom and happiness, the consideration of the happiness of others as a duty or the relationship between the concept of justice and the right of the human being to claim the connection between virtue and happiness.</p> <p>Recebido / Received: 3.11.2019.<br>Aprovado / Approved: 27.11.2019.</p> Claudia Fidalgo da Silva ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9671 Tue, 14 Jan 2020 15:50:43 -0200 Teologia moral. http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9672 <p>Kant’s doctrine of moral theology is mainly explored, though not exclusively, in the “Doctrine of the method” in the Critique of Judgment, concerning the faculty of teleological judgment. This doctrine is closely related to his concept of final end &lt;Endweck&gt;. According to Kant, only the human being is considered final end, an “end that requires no other end as a condition of its possibility” (KU, §84, AA 05: 396). In order to things can exist in conformity with this end, Kant introduces in this context the admission, not only of an intelligent being as the author of the world, but also a moral being who is both regent and moral legislator. Many questions have arisen in the contemporary debate on these topics, such as the parallelism between Kant’s approach of the final end in the second part of the Critique of Judgment and Religion, the collective character of the concepts of God and highest good, the relationship between the concept of final end - related to the concepts of moral world, kingdom of ends, ethical community – and political community, or the questions that arise from the cosmopolitan conception of the human nature.</p> <p>Recebido / Received: 17.11.2019.<br>Aprovado / Approved: 2.12.2019.</p> Claudia Fidalgo da Silva ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9672 Tue, 14 Jan 2020 15:55:49 -0200 Mario Caimi (coord.), Diccionario de la filosofía crítica kantiana, Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Colihue, 2017, 507 pp., ISBN 9789505634507. http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9673 <p>El<em> Diccionario de la Filosofía crítica kantiana</em>, publicado por la editorial Colihue de Buenos Aires, está coordinado por el Dr. Mario Caimi, reconocido especialista en el pensamiento de Immanuel Kant, cuyos artículos, libros y traducciones han ganado reconocimiento académico a nivel internacional. En la redacción de esta obra, Caimi ha trabajado con un equipo de colaboradores especializados en el pensamiento de Kant. Ellos son: Ileana Beade, José González Ríos, Macarena Marey, Fernando Moledo, Mariela Paolucci, Hernán Pringe y Marcos Thiested.</p> <p>&nbsp;</p> Silvia del Luján Di Sanza ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9673 Tue, 14 Jan 2020 16:04:19 -0200 Knowledge, Morals, and Practice in Kant´s Anthropology. Edited by Gualtiero Lorini and Robert Louden. London: Palgrave Macmillan, 2018; 171 p.; ISBN: 9783319987255. http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9674 <p>A coletânea de textos organizada por Robert Louden e Gualtiero Lorini é uma contribuição valiosa para aqueles que querem compreender o papel da Antropologia em Kant. O livro vai além de um comentário interno às Vorlesungen über Anthropologie, tentando situar essas preleções no contexto filosófico da época.</p> <p>Recebido / Received: 17.10.2019.<br>Aprovado / Approved: 25.11.2019.</p> Maria Borges ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9674 Tue, 14 Jan 2020 16:10:24 -0200 Normas editoriais / Editorial Guidelines http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9675 <p>A revista Estudos Kantianos publica artigos, traduções e resenhas, sempre atinentes ao pensamento kantiano e ao kantismo.</p> Equipe Editorial ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/ek/article/view/9675 Mon, 23 Dec 2019 00:00:00 -0200